Vil du køre hurtigere på racercykel og hæve din gennemsnitsfart? Så kan denne artikel måske hjælpe dig. Her finder du 6 forslag til, hvordan du kan komme til at køre hurtigere.
Fart er kernen i cykelsport. Fart er det der skaber et udbrud, sætter de andre og får rytteren først over stregen. Alting omkring cyklen og rytteren er skabt med henblik på at optimere mod bedre præstation og højere fart.
Der findes flere ting, du allerede kan gøre nu, hvis du vil køre hurtigere på racercykel. Noget af det er til at gå til og koster ikke noget, og så er der forslag, som handler om at optimere cykel og udstyr, og det koster dig penge. Vil du køre hurtigere, opnår du det bedste resultat, når du kombinerer så mange forslag som muligt.
I artiklen ser vi på:
Hvor hurtigt kører du i dag?
Når du nu gerne vil køre hurtigere på racercykel, hvor hurtigt kører du så i dag?
Det lyder banalt, men ikke desto mindre er det nødvendigt at vide, hvor hurtigt du kører i gennemsnit på dine træningsture for at vide, hvor du gerne vil bevæge dig hen. Hvis du ikke ved, hvor hurtigt du kører, kan en cykelcomputer med GPS hjælpe dig med at finde ud af det.
Fra Garmin får du her den nye smarte Edge 530 cykelcomputer i en Performance Bundle, der er målrettet dig der gerne vil have fuld overblik over din fart, din kadence og puls mens du træner og kører løb. Computeren giver dig hurtig og nem adgang til din information og data.
Cykelcomputeren kan hjælpe dig med med 2 vigtige ting:
- Den kan løbende fortælle din gennemsnitsfart, mens du cykler, så du holder dit pace
- Når din træning er slut, kan den give dig data om din gennemsnitsfart på hele turen, som du kan bruge til at følge din udvikling mod dit mål om at køre hurtigere.
Konklusion: Hvis du vil køre hurtigere, bør du investere i en cykelcomputer, som kan hjælpe dig til at nå dit mål. Ud over de to nævnte funktioner, har en cykelcomputer med GPS en masse andre lækre features, som gør den fuldstændig uundværlig. Du kan læse mere om cykelcomputere fra Garmin her eller om de lidt billigere cykelcomputere fra Wahoo her.
Fart sidder i benene og lidt i hovedet
Mere fart på cyklen handler dybest set om at øge gennemsnitsfarten, og det gør du ved at træde flere watt i pedalerne. Watt er et udtryk for den kraft, du træder og det afhænger bl.a. af din muskelmasse og fysiske kondition.
Vil du øge farten, skal din fysiske formåen følge med og træningsmængden skal op. I denne artikel går vi ikke i dybden med træningsprogrammer.
Beslut dig for at køre hurtigere
Ok. Vi antager, du er begyndt at cykle en masse. Men øger du farten? Fart kommer ikke bare fordi, du øger træningsmængden. Det kræver en beslutning om at køre hurtigere.
Vil du øge farten, skal du sætte realistiske mål. Det er urealistisk at gå fra 25 til 35 km. i gennemsnit.
Prøv med at gå fra 25 til 27 km. i gennemsnit, og gør det på en kortere rute. Når du har hævet din gennemsnitsfart på en kort distance, bør du gradvist lægge kilometer på, og blive ved med at holde din nye gennemsnitsfart. Lad være med at bygge mere på indtil, du føler dig komfortabel.
Kør hurtigere sammen med nogen
En god måde at begynde at køre hurtigere på er ved at cykle sammen med andre. Når du cykler sammen med nogen, som cykler hurtigere end du selv gør, presser du din grænse.
Når du cykler i en gruppe, vil du hurtigt finde ud af, at du kan spare energi og kræfter ved at sidde på hjul og ligge i læ bag nogen. På et hjul kan du spare mellem 20 og 40 % energi.
Sørg for at cykle med nogen, som kører over din normale gennemsnitsfart, men husk at være realistisk. Det er frustrerende ikke at kunne følge med, og du bruger en masse energi.
Vægt og hastighed
Vægt udgør en vigtig faktor – både din og cyklens vægt. Når du vejer lidt, skal du ikke transportere så meget, og bruger mindre kræfter.
I cykelverden er der meget fokus på, hvor meget cyklen vejer. Jo, det kan da give mening at få cyklen ned i vægt, men det er ingenting sammenlignet med, hvad du kan opnå hvis du smider de overskydende kilo.
Cannondale SystemSix Carbon Ultegra 2022 - Sort/Grå
DKK 34.999,00
Den helt nye SystemSix blev skabt med et enkelt mål - at være den hurtigste og mest effektive UCI-godkendte racercykel i verden. Dens unikke fuldt integrerede design giver mere fart i flest situationer end nogen anden cykel på markedet i dag. Hurtig på løbsdagen, hurtig til træningen, hurtig til...
Ser vi nu udelukkende på cyklen, er der flere steder du kan reducere vægten. Komponenter i kulfiber giver lavere vægt, og her kan du reducere din vægt ved at udskifte hjul, styr, frempind, sadelpind, sadel, flaskeholder m.m. Vi ser på forskellige komponenter senere i artiklen.
Se en masse hurtige carbon-racercykler ved Cykelexperten.dk
Aerodynamik
Aerodynamik spiller en stor rolle, når du vil cykle hurtigere. Det gælder kort og godt om at du skal reducere luftmodstanden og fylde mindre på vejen. Det kan gøres på flere måder.
Den rigtige siddestilling
Du kan forbedre din aerodynamik betragteligt ved at sidde mere foroverbøjet i bøjlerne dvs. bøje dig forover og tage fat i det nederste af styret. Det kræver nok tilvænning, og det kan være lidt hårdt i længden, men det betaler sig.
Du kan eksperimentere med højden på dit styr. Jo længere ned, desto mere aerodynamisk bliver du. Check evt. kilometertallet på din cykelcomputer, når du skifter position. Du vil opleve en forskel.
Aerodynamisk beklædning
Når det kommer til tøjet, skal du sikre, din beklædning er så kropsnær som mulig, og der ikke er noget som flagrer eller hænger løst. Flere tøjproducenter har udviklet en såkaldt aero-serie med tætsiddende bib-shorts og trøje. Her kan bl.a. nævnes Trimtex, Sportful, Assos, AGU m.fl. Læs artiklen om cykeltrøjer til herre
Cykelhjelme spiller også en rolle, når vi taler aerodynamik. Indenfor cykelhjelme findes selvfølgelig de klassiske enkeltstarts- og tri-hjelme flere aerodynamiske hjelme, hvor bl.a. Spezialized, Abus og Scott er toneangivende. Læs mere om cykelhjelme til landevej artiklen her.
Hjul, dæk og lejer
Cykelhjul
Hjul er ofte der, hvor langt de fleste oplever en forøgelse af farten ved optimering. Der er flere parametre at optimere indenfor, når det kommer til hjul: Lejer i hjulets nav, hjulets vægt, aerodynamik og stivhed.
Zipp 303 S Disc 10/11-Speed Baghjul
Zipp 303 S baghjul er det ultimative hjul til dig, som gerne vil være hurtigst. Zipp har optimeret fælgbredden, for at opnå den bedste areodynamik, fart, vejgreb og komfort. Ved brug af større dæk og levere dæktryk opnår du både komfort og høj fart.
Kommer du fra et billigt hjulsæt, som sad på din cykel, da du købte den, kan investering i et stift letvægts carbonhjulsæt med keramiske lejer være vejen frem, hvis du gerne vil optimere på dit udstyr. Med de rette hjul, vil du mærke forskel.
Hjulsæt kan med rette købes på nettet, men undersøg markedet og find ud af hvad du har brug for. Der findes en masse gode artikler, der kan hjælpe dig med at finde hjulet der passer til dine behov.
Se mere end 50 hjulsæt i carbon og aluminum – Hurtig levering |
Cykeldæk
Den rette dækbredde og det dæktryk kan gøre din cykel hurtigere. Cykeldækket skal have mindst mulig rullemodstand, og racerdækket er kendetegnet ved et højt dæktryk. Læs guiden til at finde det rigtige cykeldæk.
Mange er af den tro, at jo mere luft i dækket desto bedre, men vær opmærksom på, at et alt for højt tryk kan ødelægge dækkets greb om vejen og mindske din komfort på cyklen betragteligt. Læs artiklen om hvordan du kan køre hurtigere med et bredere racerdæk
Sørg for at købe cykeldæk af høj kvalitet. Det vil du ikke fortryde. Dæktryk er angivet i Psi eller bar. Det anbefalede dæktryk finder du på siden af dit dæk. Læs også artiklen om ‘At køre med det rigtige dæktryk på din racercykel’
Vil du have flere ideer til at køre hurtigere?
Cykelmagasinet har lavet en artikelserie med masser af viden om, hvordan du bl.a. optimerer træningen og din cykel med henblik på, at køre hurtigere.