Guide: Brede dæk på racercyklen – 23, 25 og 28 mm

Guide: Brede dæk på racercyklen – 23, 25 og 28 mm
4 votes, 4.00 avg. rating (79% score)

Billede af racercykel med bredt landevejs dækDet er efterhånden en del år siden, at cykelverden en accepterede, at smalle dæk er ikke længere var den direkte vej til højere hastighed på cyklen. Her får du en lille guide til de tre gængse dækbredder til racercykel: 23, 25 og 28 millimeter. 

I dag har det 28 millimeter brede dæk markeret sig som den nye standard, og det der vil sidde på den næste cykel, du vil købe. Du kan finde masser af artikler og diskussioner på nettet om, hvorvidt du skal vælge 25 eller 28 mm brede dæk til din racercykel.

Læs også artiklen ‘Bedste dæk til racercykel’

Denne artikel er relevant for dig, som stadig cykler rundt på dine 23 mm cykeldæk og endelig er klar til at tage springet opad eller måske dig , som købte din cykel med et par 25 mm og som er nysgerrig på 28 mm. Eller måske er du helt ny i det her og skal investere i en racercykel cykling og ikke helt med på det der med dækbredde, komfort og rullemodstand.

Bredere dæk på racercyklen – hvorfor?

Hvis vi skal springe direkte ind i videnskaben, så påpeger tests, at hvis man kører med dæk på henholdsvis 23 og 28 mm med det samme tryk, så vil de to dæks kontaktflader med asfalten være lige store. Men de vil flade ud på forskellige måder.

Det bredere dæk vil flade ud på tværs af vejen, mens det smallere dæks udfladning vil være mere ellipseformet langs dækkets egen længde. Dermed bliver kontaktfladen til asfalten længere, og rullemodstanden større på det smalle dæk. Kort sagt: Det bredeste dæk med det laveste dæktryk altså hurtigst. Læs mere i artiklen ‘Bredere dæk giver lavere rullemodstand end smalle’ hos ing.dk

Argumenterne for at vælge et bredere dæk til racercykel er bl.a.

  • Bedre styregenskaber, vejgreb og kontrol over cyklen. Øget sikkerhed.
  • Lavere rullemodstand og derved en højere gennemsnitshastighed.
  • Færre punkteringer med lavere dæktryk.

Argumenterne for ikke at gå op i bredde er ikke nær så hårdtslående.

  • Forøgelsen af cyklens vægt kva tungere dæk og slange (hvis ikke du kører tubeless)
  • Brede dæk er “for store”og ikke altid kompatible med din cykels geometri. Læs mere i afsnittet Dækskifte: Hvad skal du være opmærksom på længere nede på siden.
  • De brede dæk kan virke klodsede og ikke særligt “Raceagtige”

Husk: I snakken om dækbredde og hvorvidt, det kan det ene eller andet, skal du huske at dæktryk (Mængden af luft du putter i det) spiller en afgørende faktor.

De mest populære dækbredder

Cykeldæk 23 mm

Der er stadig en del cykelmotionister, der kører rundt på 23 mm dæk, og det er de godt tilfreds med det. Et af argumenterne for at køre 23 mm har altid været, at et smalt dæk er en fordel ved højere hastigheder, fordi luftmodstanden er lavere. Det har også noget på sig, men et hårdtpumpet 23 mm dæk yder ikke god særlig komfort, og vejgrebet er ikke 100% pålideligt i svingene.

Dækproducenterne udvikler stadig 23 mm dæk med de samme egenskaber som 25 og 28 mm. I modsætning til de bredere dæk, er vægten her lidt lavere og dækkene lidt billigere.   

Hvor kan du finde brede cykeldæk til racercykel?

Cykelpartner Stort udvalg af 25 og 28 mm racerdæk
Wiggle Mere end 160 forskellige 23, 25 & 28 mm racerdæk 

Cykeldæk 25 (26 mm)

For cirka 5 år siden satte 25 mm dækket ny standard på cykelscenen.

Et skift fra 23 til 25 mm er en mærkbar forskel, og over alt på nettet kan du læse om forbedret komfort, bedre vejgreb og i mange tilfælde bedre fart. Flere tests peger på, at trods størrelsen er det bredere dæk hurtigere end det smalle. Læs bl.a. denne artikel hos Cyclist.co.uk hvor 23, 25 og 28 testes med fokus på dæktryk.

Flere dækproducenter – herunder Specialized og tyske Wolfpack laver også 26 mm dæk, hvis du vil have lidt ekstra.

Cykeldæk 28 mm

Mange racercykler i 2019 0g 2020 leveres med 28 mm dæk, hvilket tyder på, at det brede dæk har slået sig fast som standard. Det er også et udtryk for en udvikling inden for cykelindustrien der går mere i retning af ændring i cykelrammernes geometri, bremser (disc) og optimering af komfort og performance.

De ekstra 3 millimeter giver dig forbedret vejgreb, bedre styregenskaber og fart. Ifølge en undersøgelse udført af Wheel Energy, påvises det, at et dæk på 28 mm gennemsnitligt faktisk har 5 procent mindre rullemodstand end et dæk på 25 mm, og det taler jo for at vælge 28 mm dækket – på trods af lidt højere vægt.

Producenter som Schwalbe laver også 30 mm racerdæk – Hvis du ønsker endnu mere bredde.

Dækskifte: Hvad skal du være opmærksom på?

Her er er nogle ting, du skal være opmærksom på, hvis du vil skifte til et bredere cykeldæk.

Kompabilitet med cyklens ramme og bremser

Det vigtigste er, at din cykel kan håndtere et bredere dæk. Dels skal du sikre dig, at din ramme har “plads” til et større dæk. Her skal der være plads ved sadelstræberne bagtil og ved forgaflen. Cyklens bremser kan også være en “show stopper”. På mange cykler, af lidt ældre dato (5- 7 år), er bremserne (kløerne som bremser på fælgen) designet til at håndtere en særlig bredde dæk fx 23 mm. Find ud af, hvad din cykle kan håndtere. Er du i tvivl kan du kontakte din nærmeste cykelsmed.

Størrelse på hjul og fælg

Bredden på fælgen kan også blive et issue, når du går op i bredde og hvis du kommer fra 23 mm, er det langt fra alle fælge, som kan håndtere et 28 mm dæk. Mange vil opleve, at et bredt dæk godt kan monteres på en smal fælg, men check om dit hjul er kompatibelt, så du kan få fordelene ud af bredden.

Vægt og pris

Er du interesseret i vægt, skal du selvfølgelig være klar over at vægten øges, jo højere du går op i bredde. Tager du fx Continentals Grand prix 4 Seasons er der en forøgelse på 60 gram fra 23 mm til 28 mm pr dæk, ligesom prisforskellen er 10 kroner. Læs anmeldelsen af Continental-dækket her på siden – det fås i alle bredder.

Find det rigtige dæk

Når du har fundet ud af, hvor vidt dit dæk kan håndtere din ønskede bredde, er det bare hjulets diameter, du skal være opmærksom på.

Dæk til racercykel angives i millimeter, og her i det såkaldte ETRTO mål, som består af to tal fx 28 x 622. Her som dækkets bredde og dækkets diameter. På langt de fleste dæk til racercykel er diameteren 700, så når du finder dit dæk hos en webshop, så skal du fx kigge efter tallene 700 x 25 c, hvilket betyder at diameteren x bredden på dækket – så er du good to go.