Det er efterhånden en del år siden, at cykelverden en accepterede, at smalle dæk ikke længere var den direkte vej til højere hastighed på cyklen. Her får du en lille guide til de brede dæk til racercykel.
I dag er 28 millimeter brede cykeldæk efterhånden ved at være standarden for racercykler.
Denne artikel er relevant for dig, som stadig cykler rundt på 23 mm cykeldæk og er klar til at tage springet opad eller måske dig, som købte din cykel med et par 25 mm og som er nysgerrig på 28 eller 30 mm.
Det kan også være, du bare gerne vil vide mere om det der med dækbredde, komfort og rullemodstand.
[content-egg module=AE__cykelshoppendk template=item]Hvorfor vælge et bredt racerdæk?
Hvis vi skal springe direkte ind i videnskaben, så påpeger tests, at når man kører med dæk på henholdsvis 23 og 28 mm med det samme tryk, så vil de to dæks kontaktflader med asfalten være lige store. Men de vil flade ud på forskellige måder.
Det brede dæk vil flade ud på tværs af vejen, mens det smalle dæks udfladning vil være mere ellipseformet langs dækkets egen længde. Dermed bliver kontaktfladen til asfalten længere, og rullemodstanden større på det smalle dæk.
[content-egg module=AE__cykelexpertendk template=item]Kort sagt: Det bredeste dæk med det laveste dæktryk er altså hurtigst. Så er spørgsmålet så, hvilken bredde cykeldæk skal du så køre med? 25 og 26 millimeter er stadig populære og mange har bevæget sig fra de 23 mm op i disse dækbredder.
Se stort udvalg af 25 mm racerdæk fra Continental og Pirello hos dæktilracercykel.dk
Fordele
- Bedre styregenskaber, vejgreb og kontrol over cyklen. Øget sikkerhed.
- Lavere rullemodstand og derved en højere gennemsnitshastighed.
- Færre punkteringer ved lavere dæktryk.
Ulemper
- Forøgelsen af cyklens vægt kva tungere dæk og slange (hvis ikke du kører tubeless)
- Brede dæk er “for store”og ikke altid kompatible med din cykels geometri.
- De brede dæk kan virke klodsede og ikke særligt “Raceagtige”
De mest populære dækbredder
Cykeldæk 25 og 26 mm
For cirka 5 år siden satte 25 mm dækket ny standard på cykelscenen. Et skift fra 23 til 25 mm er en mærkbar forskel, og over alt på nettet kan du læse om forbedret komfort, bedre vejgreb og i mange tilfælde bedre fart.
Flere tests peger på, at trods størrelsen er det bredere dæk hurtigere end det smalle. Læs bl.a. denne artikel hos Cyclist.co.uk hvor 23, 25 og 28 testes med fokus på dæktryk.
[affegg id=17]Flere dækproducenter – herunder Specialized og tyske Wolfpack laver også 26 mm dæk, hvis du vil have lidt ekstra.
Cykeldæk 28 mm
Mange racercykler i 2019 0g 2020 leveres med 28 mm dæk. De ekstra 3 millimeter giver dig forbedret vejgreb, bedre styregenskaber og fart.
Ifølge en undersøgelse udført af Wheel Energy, påvises det, at et dæk på 28 mm gennemsnitligt faktisk har 5 procent mindre rullemodstand end et dæk på 25 mm, og det taler jo for at vælge 28 mm dækket – på trods af lidt højere vægt.
[affegg id=18]Producenter som Schwalbe laver også 30 mm racerdæk – Hvis du ønsker endnu mere bredde.
Cykeldæk 30 og 32 mm
I tak med udviklingen på landevejen og at gravelcykling er blevet så populært, er det slet ikke længere noget særligt at køre på 30 og de brede 32 mm racerdæk. De ekstra millimeter giver dig bl.a. ekstra god komfort og et forbedret vejgreb og styregenskaber.
[affegg id=19]En del nye racercykler triller ud af forretningen med 30 mm dæk, og det er spændende at følge, om det bliver den nye standard, men jeg tvivler.
De som foretrækker 32 mm dækket til lidt mere ‘rough’ kørsel i områder, hvor du ikke altid ligger på en flad asfaltvej. Du kan finde 30 og 32 mm dæk hos både Schwalbe, Continental og Pirelli m.fl. Se 30 og 32 mm cykeldæk fra nogle af producenterne her.
Opgradering til bredt dæk: Det skal du være opmærksom på
Her er er nogle ting, du skal være opmærksom på, hvis du vil skifte til et bredere cykeldæk.
Kompatibilitet med cyklens ramme og bremser
Det vigtigste er, at din cykel kan håndtere et bredere dæk. Dels skal du sikre dig, at din ramme har “plads” til et større dæk. Her skal der være plads ved sadelstræberne bagtil og ved forgaflen. Cyklens bremser kan også være en “show stopper”.
På mange cykler, af lidt ældre dato (5- 7 år), er bremserne (kløerne som bremser på fælgen) designet til at håndtere en særlig bredde dæk fx 23 mm. Find ud af, hvad din cykle kan håndtere. Er du i tvivl kan du kontakte din nærmeste cykelsmed.
Størrelse på hjul og fælg
Bredden på fælgen kan også blive et issue, når du går op i bredde og hvis du kommer fra 23 mm, er det langt fra alle fælge, som kan håndtere et 28 mm dæk.
Mange vil opleve, at et bredt dæk godt kan monteres på en smal fælg, men check om dit hjul er kompatibelt, så du kan få fordelene ud af bredden.
Vægt og pris
Er du interesseret i vægt, skal du selvfølgelig være klar over at vægten øges, jo højere du går op i bredde. Tager du fx Continentals Grand prix 4 Seasons er der en forøgelse på 60 gram fra 23 mm til 28 mm pr dæk, ligesom prisforskellen er 10 kroner. Læs anmeldelsen af Continental-dækket her på siden – det fås i alle bredder.
Find det rigtige dæk
Når du har fundet ud af, hvor vidt dit dæk kan håndtere din ønskede bredde, er det bare hjulets diameter, du skal være opmærksom på.
Dæk til racercykel angives i millimeter, og her i det såkaldte ETRTO mål, som består af to tal fx 28 x 622. Her som dækkets bredde og dækkets diameter.
På langt de fleste dæk til racercykel er diameteren 700, så når du finder dit dæk hos en webshop, så skal du fx kigge efter tallene 700 x 25 c, hvilket betyder at diameteren x bredden på dækket – så er du good to go.
Læs anmeldelsen af det hurtige dæk: Specialized S Works Turbo Cotton