Test af racerdæk: Specialized S-WORKS Turbo Cotton

Test af racerdæk: Specialized S-WORKS Turbo Cotton
4 votes, 4.00 avg. rating (79% score)

Specialized Turbo Cotton dækVi har testet Specialized S-WORKS Turbo Cotton. Måske et af hurtigste racerdæk på markedet og i sandhed et dæk for den kræsne rytter, som stiller høje krav til sit dæk.

Turbo. Navnet på det her racerdæk siger alt, og der er ingen tvivl om, at Specialized har skabt et hurtigt foldedæk ”for connaisseurs” – eller kendere som det står skrevet på siden af dækket.

Specialized Turbo Cotton er en videreudvikling af Specializeds Turbo Pro racerdæk, hvor siderne på dette dæk er lavet i en bomuldsblanding, med 320 TPI (Threads Per Inch), hvilket efter sigende skulle give den laveste rullemodstand på markedet.

Specialized Turbo Cotton beskrives som velegnet til både træning og løb – og hos producenten er man ikke bange for at udråbe dækket til at være blandt verdens bedste. Specialized Turbo Cotton bruges af rytterne på ProTouren, så det har været først over målstregen i de store cykelløb.

Specifikationer

Type: Foldedæk (Slange)
Gummiblanding: GRIPTON®
Beskyttelse: 320 TPI Polycotton

Størrelse, vægt og dæktryk

24 mm ca. 220 gram. Anbefalet psi 115-125
26 mm ca. 240 gram. Anbefalet psi 95-115
28mm ca. 260 gram. Anbefalet psi 85-95

Specialized Turbo Cotton forhandles hos Cykler.dk

Test af af Specialized S-WORKS Turbo Cotton

Dækket som indgik i testen var et 26 mm foldedæk, og der blev kørt omkring 400 kilometer i Østjylland og en smut til Harzen i Tyskland.

Mit førstehåndsindtryk af Specialized S-WORKS Turbo Cotton var positivt. Det er et flot dæk. Designet er klassisk og beskedent. Dækket er nemt at montere på cyklen.

Sprcialized Turbo Cotton dæk monteret på hjul

De gule sidevægge (side walls) af bomuld virker måske lidt pudsige, hvis man er vant til sorte racerdæk af gummi. Men de giver dækket et særligt retro look, som står skarpt i forhold til dækkets sorte slidbane, som er bygget op omkring klassisk slick i midten med et grovere mønster i siden, der skal sikre det gode vejgreb i svingene.

 

Konklusion

Det smidige Specialized S-WORKS Turbo Cotton dæk ruller rigtigt godt. Den lave rullemodstand gav sig synligt til kende i en forøgelse af min gennemsnitsfart på omkring en kilometer hurtigere end, jeg plejer at køre. Så man kan sige, at verdens hurtigste dæk faktisk gjorde mig en lille smule hurtigere. Jeg bemærkede også, at så snart dækket kommer op i fart – så holder det farten.

Sving klarede dækkene rigtigt fint – både under tørre og våde forhold, og jeg bemærkede især det gode vejgreb i svingene på nedkørsler i Harzen. Man føler sig i gode hænder med Specialized Turbo Cotton på trods af, at dækkets profil kan syne lidt beskeden. Dækbredden på de 26 mm giver ikke kun et godt greb om vejen, men også en god komfort.

Læs også artiklen: ‘Kør hurtigere med et bredere racerdæk’

Overordnet er dækkets vægt på 240 gram meget fornuftig. Nogle vil nok mene at prisen ligger i den dyre ende af skalaen, men jeg er typen, der gerne giver lidt ekstra for et rigtigt godt dæk, da det er et af de steder på cyklen, du kan optimere på fart og komfort.

Specialized Turbo Cotton er et trænings- og løbsdæk. Det er lavet til at køre stærkt og til den kræsne rytter, som stiller høje krav til sit dæk.

I skrivende stund er dækket endnu ikke punkteret. Men det er ikke et punkterfrit helårsdæk designet med fokus på høj holdbarhed. Ønsker du et Specialized dæk med mere fokus på punkteringsbeskyttelse og slidstyrke, kan du med fordel se efter det alsidige Specialized S-WORKS Turbo, som også opfylder de krav, langt de fleste stiller til et high end dæk. Læs Cykelmagasinets test af dækket her

Andre hurtige racerdæk