Test: Continental Grand Prix 4 Seasons

Test: Continental Grand Prix 4 Seasons
2 votes, 4.00 avg. rating (79% score)

Billede af Continental GP 4 seasonsI jagten på et helårsdæk til racercykel med høj punkteringsbeskyttelse har vi testet Continental Grand Prix 4 Seasons fra den tyske dækproducent Continental.

Continental har i mange år været kendt for deres prisvindende Grand Prix 4000 dækserie og det senest ankomne Grand Prix 5000 som er en serie af all round kvalitetsdæk til racercyklen.

Grand Prix 4 Seasons som er hovedperson i denne test bygger derfor på erfaringer og know how fra en populær dækserie, som har været det foretrukne for mange cykelelskere i mere end 10 år.

Jeg har selv kørt en del rundt på Continentals Grand Prix 4000 dæk, indtil jeg fik lyst til at prøve noget nyt og endte op med Schwalbe One V-guard. Summa sumarum har Grand Prix 4 Seasons været på banen i en del år efterhånden, men ikke desto mindre er dækket stadig værd at skrive om. Der findes mange tests og artikler om dækket på nettet.

Med en dækbredde på 23, 25, 28 og 32 mm bredde appellerer foldedækket Grand Prix 4 Seasons til mange rytter- og hjultyper. Vægten spænder fra 220 gram på 23 mm dækket til 320 gram på 32 mm.

Overordnet kan man sige, at jo smallere dæk desto hurtigere kører det, hurtigere acceleration og lavest vægt. Men der er god grund til at vælge et bredere dæk. Komforten og vejgrebet er bedre og rullemodstanden lavere ved det rette dæktryk. Læs om hvordan du øger din fart, komfort og styregenskaber med bredere cykeldæk i artiklen her

Continental Grand Prix 4 seasons

Herover kan du se, hvordan Duraskin (det røde net) omslutter dækket, så især dækkets sider er beskyttet mod sten og andre fremmedlegemer på vejen.

Dækkets gummiblanding er Continentals kendte BlackChili-Compound. Når man betragter dækket, bemærker man straks dækkets sidevægge (siderne) som er armeret med Duraskin, som er er en rød-brun maske af et polyamidstof, der omslutter kabinettet under selve dækkets slidbane.

Punkteringsbeskyttelsen består af et dobbelt lag af Vectran breaker punkteringsbeskyttelsesindsats. Punkteringsbeskyttelsen er angivet til 330 TPI (Treads Per Inch). Læs mere om racerdæk og punkteringsbeskyttelse i artiklen her.

Test af Continental Grand Prix 4 Seasons

Continental Grand Prix 4 Seasons blev prøvekørt på 10 ture fra januar til slutningen af maj fra vinter med 2 til 8 grader til både våde og tørre forårsveje. Terrænet var Midt- og Østjylland. Dækket der blev testet var et 23 mm dæk, som var pumpet op til omkring 120 psi, som er Continentals anbefalede dæktryk.

Konklusion

Punkterede jeg i løbet af testen: Nej.

Mit førstehåndsindtryk af Grand Prix 4 Seasons var, at dækket minder om et almindeligt racerdæk – ikke nogen større mærkbar forskel i vægt eller udformning. Dækket er nemt at montere og arbejde med. For at få det bedste ud af det huskede jeg selvfølgelig at montere korrekt i forhold til hjulets roterings-retning, som man finder på siden af dækket.

Ved nærmere eftersyn syner måske dækket en lille smule smallere end jeg er vant til, hvilket nok skyldes Duraskin armeringen i dækkets sidevægge. Det skal jo også siges, at 23 mm er den smalleste udgave af dækket, der findes og i mit tilfælde havde det faktisk en positiv effekt på aerodynamikken. Jeg glæder mig til at teste 25 tommer eller 28 tommer dækkene her til vinter – de performer sikkert endnu bedre.

Her kan du finde cykeldæk til racercykel på nettet?

Cykelpartner Mere end 80 cykeldæk til racercykel – dag til dag levering
Wiggle Dæk til racercykel fra alle de store producenter – priser fra 150

Dækkets slidbane er også holdt i det velkendte mønster fra Continentals dæk, men bemærker at der på Grand Prix 4 Seasons er der gjort ekstra ud af et mønster som skal forbedre vejgrebet og lede regnvand væk fra dækket.

Indledningsvis var jeg derfor en smule bekymret for om det smalle dæk kunne resultere i manglende vejgreb og kontakt til vejen, men det viste sig ikke var tilfældet. Grand Prix 4 Seasons er et lidt stivere dæk at køre på, end hvad jeg er vant til.

Rullemodstanden er lav, og der er faktisk godt med fart i de her dæk. Ikke kun i accelerationerne, men også i gennemsnitshastighed. Jeg præsterede at køre omkring en kilometer hurtigere på disse dæk, end jeg plejer.

Dækket ligger ikke i den billige ende af skalaen, og nogle vil mene, at prisen er en smule høj for et cykeldæk, men når man ser på dækkets kvalitet og hvordan det klarer sig, så er pengene givet godt ud.

Cykeldæk er en post, som jeg gerne betaler ekstra for. Cyklens dæk er et af de områder, hvor du kan optimere for at opnå komfort og højere fart. Få 6 tips til at køre hurtigere på racercykel i artiklen her.

Grand Prix 4 Seasons et godt valg som efterårs- og vinterdæk og velegnet til dig som ikke gider at punktere. Det klarer sig godt i våde og kolde vejrforhold, hvilket ses i dets vejgreb og evne til at aflede vand, og ja i hele arbejdet med punkteringsbeskyttelsen.

Continental Grand Prix 4 Seasons får helt klart en anbefaling herfra.

Andre racerdæk med god punkteringsbeskyttelse