Punkterfri dæk til racercyklen – Guide til at undgå punkteringer

Punkterfri dæk til racercyklen – Guide til at undgå punkteringer
5 votes, 4.20 avg. rating (80% score)

Billede af hjul med punkterfri dæk fra ContinentalLandevejscykling i det danske efterår og den kolde vinter stiller særlige krav til cyklens dæk, som oftere punkterer til stor irritation og ærgelse for mange motionister. Vi ser på, hvordan du kan undgå at punktere og hvad du skal gå efter, når du skal finde et punkterfri dæk til din racercykel.  

I artiklen ser vi på:

Lad mig starte med at slå fast: Der findes ikke cykeldæk, der ikke kan punktere. Bare så du ikke bliver skuffet. Men du kan finde dæk til din racercykel med punkteringsbeskyttelse. Det er næsten det samme.

Punkterfri dæk til racercykel – hvordan det?

Når man taler om punkteringsbeskyttelse på dæk, er der nogle forhold, du bør holde øje med for at sikre, at du får så meget som muligt for pengene.  Her kommer nogle ting som til sammen udgør et punkterfri dæk:

Karkasse, TPI og EPI

Karkassen betegner det beskyttende trådnet (Ofte i 3 lag), som ligger inde i dækket. Tætheden af disse tråde i nettet omtales enten som EPI (Ends Per Inch) eller som TPI (Treads Per Inch). Angives EPI på dækket skal du gange tallet med 3, da der kun oplyses antal tråde på det ene lag. Bruges derimod TPI derimod, er der tale om det samlet antal tråde i alle tre lag. TPS og EPI fremgår af dækket, når du køber det på nettet.

Karkassen er ikke kun lavet til at modstå punkteringer. En tæt karkasse giver også dækket lav rullemodstand og gode køreegenskaber. Man kan altså sige, at punkteringsbeskyttelse hankan defineres ved, at jo mere tætmasket karkassen er vævet, desto bedre beskytter der slangen mod skarpe genstande. Continental Grand prix 4 seasons har eksempelvis 330 TPI mens Schwalbes Durano RaceGuard er angivet til 67 EPI (skal ganges med 3)

Kevlar

En del dæk med punkteringsbeskyttelse er forstærket med kevlar – enten i selve dækfladen eller på dækkets sidevægge, som beskytter mod sten, glas og skarpe genstande. Schwalbes Durano Plus foldedækket bruger er et godt eksempel.

Gummiblandingen er selvfølgelig også en vigtig faktor, jo bedre gummiblanding, desto bedre punteringsbeskyttelse. Se eventuelt producentens beskrivelse af dækkets gummiblanding, i den webshop, hvor du køber dine dæk.

Bemærk, at flere dækproducenter har udviklet deres egen punkteringsbeskyttelse. Hos Schwalbe hedder den eksempelvis ”Smart guard” og ”GreenGuard” mens den hos Vittoria hedder ”G+Isotech” og hos Continental kan den hedde ”PolyX Breaker”. Vægten kan variere en hel del hos de forskellige dæk med punkteringsbeskyttelse.

Kanttrådsdæk eller foldedæk?

Når det kommer til dæk til racercykel, kan det godt betale sig, at give lidt ekstra. Mange motionister sværger til foldedæk, men er du eksempelvis ude efter et vinter- eller efterårsdæk, kan du med fordel overveje et kantrådsdæk, som sagtens kan monteres på en racercykel.

Kanttrådsdæk til racercykel

Dækket har sit navn pga. tråden der er placeret i dækkanten og som vender nedad mod fælgen og holder hjulet på plads. Det skaber stabilitet på vejen. Tråden i dækket kan være af varierende kvalitet. Dækket er ofte lavet i en tykkere gummi, hvilket øger punkteringsbeskyttelsen betragteligt. Vægten derimod er sjældent noget at skrive hjem om, men det er prisen derimod i sammenligning med foldedækket.

Se kanttrådsdæk til racercykel med punkteringsbeskyttelse

Foldedæk til racercykel

Foldedækket er kendetegnet ved sin lave vægt, smidighed og så er det nemt at montere. Dækket er fold-bart så man kan have det i lommen. Foldedæk har også en tråd, men den er lavet af fibre, som er mere elastiske og stærke. Punkteringsbeskyttelsen er ikke altid lige så god som kanttrådsdækket.

Se foldedæk til racercykel med punkteringsbeskyttelse

God cykeltur! Og husk så også lige den lille minipumpe og en ekstra cykelslange, hvis uheldet skulle være ude.

Inspiration: Cykeldæk til racercykel med punkteringsbeskyttelse

Når du skal finde cykeldæk på nettet, så vær opmærksom på dækkets diameter (Oftest 700) men også dækbredden som kan variere fra 23 – 28 millimeter.

Bredden betyder meget i forhold til fart og komfort. Mange vælger det brede 25 mm dæk, men den nye alting går efterhånden i retning af  28 mm brede dæk til racercykel. Læs artiklen om fordelene ved at vælge et bredt dæk