Punkterfridæk til racercyklen – Guide til at undgå punkteringer

Punkterfridæk til racercyklen – Guide til at undgå punkteringer
3 votes, 4.00 avg. rating (79% score)

Billede af hjul med racerdæk fra Continental med punkteringsbeskyttelseLandevejscykling i det danske efterår og den kolde vinter stiller særlige krav til racercyklens dæk, som oftere punkterer til stor irritation og ærgelse for mange motionister. I denne artikel ser vi på, hvordan du kan undgå at punktere og hvad du skal gå efter, når du skal finde et punkterfri dæk til din racercykel.

I artiklen ser vi på:

Lad mig starte med at slå fast: Der findes ikke cykeldæk, der ikke kan punktere. Bare så du ikke bliver skuffet. Men du kan finde dæk til din racercykel med punkteringsbeskyttelse. Det er næsten det samme.

Punkterfri dæk til racercykel – hvordan det?

Når man taler om punkteringsbeskyttelse på dæk er der nogle forhold, du bør holde øje med for at sikre, at du får så meget som muligt for pengene.  Her kommer nogle ting som til sammen udgør et punkterfri dæk:

TPI, EPI og karkasse

Når du har kigget på punkterfridæk på nettet, er du sikkert faldet over ord som karkasse, TPI og EPI?

Karkassen betegner det beskyttende trådnet (Ofte i 3 lag), som ligger inde i dækket. Tætheden af disse tråde i nettet omtales enten som EPI (Ends Per Inch) eller som TPI (Treads Per Inch). Angives EPI på dækket skal du gange tallet med 3, da der kun oplyses antal tråde på det ene lag. Bruges derimod TPI derimod, er der tale om det samlet antal tråde i alle tre lag. TPS og EPI fremgår af dækket, når du køber det på nettet.

Karkassen er ikke kun lavet til at modstå punkteringer. En tæt karkasse giver også dækket lav rullemodstand og gode køreegenskaber. Man kan altså sige, at punkteringsbeskyttelse hankan defineres ved, at jo mere tætmasket karkassen er vævet, desto bedre beskytter der slangen mod skarpe genstande. Continental Grand prix 4 seasons har eksempelvis 330 TPI mens Schwalbes Durano RaceGuard er angivet til 67 EPI (skal ganges med 3)

Kevlar

En del dæk med punkteringsbeskyttelse er forstærket med kevlar – enten i selve dækfladen eller på dækkets sidevægge, som beskytter mod sten, glas og skarpe genstande. Schwalbes Durano Plus foldedækket bruger er et godt eksempel. Gummiblandingen er selvfølgelig også en vigtig faktor, jo bedre gummiblanding, desto bedre punteringsbeskyttelse. Se eventuelt producentens beskrivelse af dækkets gummiblanding, i den webshop, hvor du køber dine dæk.

Bemærk, at flere dækproducenter har udviklet deres egen punkteringsbeskyttelse. Hos Schwalbe hedder den eksempelvis ”Smart guard” og ”GreenGuard” mens den hos Vittoria hedder ”G+Isotech” og hos Continental kan den hedde ”PolyX Breaker”. Vægten kan variere en hel del hos de forskellige dæk med punkteringsbeskyttelse.

Kanttrådsdæk eller foldedæk?

Når det kommer til dæk til racercykel, kan det godt betale sig, at give lidt ekstra. Mange motionister sværger til foldedæk, men er du eksempelvis ude efter et vinter- eller efterårsdæk, kan du med fordel overveje et kantrådsdæk, som sagtens kan monteres på en racercykel.

Kanttrådsdæk til racercykel

Dækket har sit navn pga. tråden der er placeret i dækkanten og som vender nedad mod fælgen og holder hjulet på plads. Det skaber stabilitet på vejen. Tråden i dækket kan være af varierende kvalitet. Dækket er ofte lavet i en tykkere gummi, hvilket øger punkteringsbeskyttelsen betragteligt. Vægten derimod er sjældent noget at skrive hjem om, men det er prisen derimod i sammenligning med foldedækket.

Se kanttrådsdæk til racercykel med punkteringsbeskyttelse

Foldedæk til racercykel

Foldedækket er kendetegnet ved sin lave vægt, smidighed og så er det nemt at montere. Dækket er fold-bart så man kan have det i lommen. Foldedæk har også en tråd, men den er lavet af fibre, som er mere elastiske og stærke. Punkteringsbeskyttelsen er ikke altid lige så god som kanttrådsdækket.

Se foldedæk til racercykel med punkteringsbeskyttelse

Inspiration: Cykeldæk til racercykel med punkteringsbeskyttelse

Når du skal finde cykeldæk på nettet, så vær opmærksom på dækkets diameter (Oftest 700) men også bredden som kan variere fra 23 – 28 millimeter. Motionister og professionelle vælger det brede 25 mm dæk pga. komforten og de gode køreegenskaber. Check din nuværende dækstørrelse, og hvis du vil op i størrelse, så se om bremserne bremserne (kløerne) passer til bredden.

Dækindlæg – En billigere måde at undgå punkteringer

I efterår og vintersæsonen vælger mange at køre med dækindlæg. Et dækindlæg er gummibånd, som er cirka en centimeter bredt, og som lægges indvendigt i ydersiden af dækket som et skjold mellem dækket og slangen. Det fungerer godt, når det er monteret, men nogle vil opleve det som en smule bøvlet at arbejde med. Se flere dækindlæg til racercykel. Dækindlægget er ganske effektivt, men det beskytter ikke dækkets sider, og føjer selvfølgelig nogle flere gram til cyklens samlede vægt.

5 ting du kan gøre for at undgå punkteringer

Årsagen til en punktering ligger ikke altid i dækkets evne til modstå skarpe objekter o.lign. Du kan være uheldig eller måske kan din punktering skyldes én af disse 5 ting:

  • At du ikke har monteret slange og dæk rigtigt. Sidder slangen i klemme, kan der opstå en punktering, når dækket pumpes hårdt. Brug evt. dækjern til at få dækket på plads.
  • At du aldrig checker dine dæks overflade for småsten m.m. Er du punkteret på grund af flint, som har gennemboret dækket og du ikke får det ud, kan punkteringerne fortsætte som en ond spiral.
  • At du ikke pumper dit racerdæk korrekt. Et meget hårdt pumpet dæk er – selvom det ruller godt – sårbart overfor skarpe kanter og ujævnheder i vejen. Pumper du det derimod for lavt, er der risiko for, at sten og lignende kan sætte sig fast i dækket og til sidst skabe et hul. Læs artiklen om det rigtige dæktryk til racercykeldæk
  • At dit dæk simpelthen er slidt og misvedligeholdt.
  • At dine dæk ikke er optimeret til vejr og føre. Cykler du rundt med et tyndt sommerdæk i den tunge efterårsregn? Investér i et dæk, som er bygget til årstiden eller køb et dækindlæg. Læs mere om dækindlæg i afsnittet ovenfor.

God cykeltur! Og husk så også lige den lille minipumpe og en ekstra cykelslange, hvis uheldet skulle være ude.