Kør hurtigere på racercykel – 6 forslag til at køre stærkere

Kør hurtigere på racercykel – 6 forslag til at køre stærkere
4 votes, 4.00 avg. rating (80% score)

Billede af rytter som kører hurtigt på racercykelVil du køre hurtigere på racercykel og hæve din gennemsnitsfart? Så kan denne artikel måske hjælpe dig. Her finder du 6  forslag til, hvordan du kan komme til at køre hurtigere.

Fart er kernen i cykelsport. Fart er det der skaber et udbrud, sætter de andre og får rytteren først over stregen. Alting omkring cyklen og rytteren er skabt med henblik på at optimere mod bedre præstation og højere fart.

Der findes flere ting, du allerede kan gøre nu, hvis du vil køre hurtigere på racercykel. Noget af det er til at gå til og koster ikke noget, og så er der forslag, som handler om at optimere cykel og udstyr, og det koster dig penge. Vil du køre hurtigere, opnår du det bedste resultat, når du kombinerer så mange forslag som muligt.

I artiklen ser vi på:

  1. Hvor hurtigt kører du nu?
  2. Fart sidder i benene og lidt i hovedet
  3. Kør hurtigere sammen med nogen
  4. Hastighed og vægt
  5. Aerodynamik
  6. Hjul, dæk og lejrer

Hvor hurtigt kører du?

Når du nu gerne vil køre hurtigere på racercykel, hvor hurtigt kører du så i dag?

Det lyder banalt, men ikke desto mindre er det nødvendigt at vide, hvor hurtigt du kører i gennemsnit på dine træningsture for at vide, hvor du gerne vil bevæge dig hen. Hvis du ikke ved, hvor hurtigt du kører, kan en cykelcomputer med GPS hjælpe dig med at finde ud af det.

Cykelcomputeren kan hjælpe dig med med 2 vigtige ting:

  1. Den kan løbende fortælle din gennemsnitsfart, mens du cykler, så du holder dit pace
  2. Når din træning er slut, kan den give dig data om din gennemsnitsfart på hele turen, som du kan bruge til at følge din udvikling mod dit mål om at køre hurtigere.

Konklusion: Hvis du vil køre hurtigere, bør du investere i en cykelcomputer, som kan hjælpe dig til at nå dit mål. Ud over de to nævnte funktioner, har en cykelcomputer med GPS en masse andre lækre features, som gør den fuldstændig uundværlig. Du kan læse mere om cykelcomputere fra Garmin her eller om de lidt billigere cykelcomputere fra Wahoo her.

Fart sidder i benene og lidt i hovedet

Mere fart på cyklen handler dybest set om at øge gennemsnitsfarten, og det gør du ved at træde flere watt i pedalerne. Watt er et udtryk for den kraft, du træder og det afhænger bl.a. af din muskelmasse og fysiske kondition. Vil du øge farten, skal din fysiske formåen følge med og  træningsmængden skal op. I denne artikel går vi ikke i dybden med træningsprogrammer.

Kør hurtigere på cykel

Fart kommer ikke kun fordi, du forbedrer din form. Du skal beslutte dig for at køre hurtigere.


Beslut dig for at køre hurtigere

Ok. Vi antager, du er begyndt at cykle en masse. Men øger du farten? Fart kommer ikke bare fordi, du øger træningsmængden. Det kræver en beslutning om at køre hurtigere.

Vil du øge farten, skal du sætte realistiske mål. Det er urealistisk at gå fra 25 til 35 km. i gennemsnit.

Prøv med at gå fra 25 til 27 km. i gennemsnit, og gør det på en kortere rute. Når du har hævet din gennemsnitsfart på en kort distance, bør du gradvist lægge kilometer på, og blive ved med at holde din nye gennemsnitsfart. Lad være med at bygge mere på indtil, du føler dig komfortabel.

Kør hurtigere sammen med nogen

Gruppe at cykelryttere der cykler sammen

Fart bliver meget nemmere, når du cykler sammen med andre. Begynd at køre motionscykelløb eller meld dig ind i den lokale cykelklub.

 

En god måde at begynde at køre hurtigere på er ved at cykle sammen med andre. Når du cykler sammen med nogen, som cykler hurtigere end du selv gør, presser du din grænse. Når du cykler i en gruppe, vil du hurtigt finde ud af, at du kan spare energi og kræfter ved at sidde på hjul og ligge i læ bag nogen. På et hjul kan du spare mellem 20 og 40 % energi.

Sørg for at cykle med nogen, som kører over din normale gennemsnitsfart, men husk at være realistisk. Det er frustrerende ikke at kunne følge med, og du bruger en masse energi.

Vægt og hastighed

Vægt udgør en vigtig faktor – både din og cyklens vægt. Når du vejer lidt, skal du ikke transportere så meget, og bruger mindre kræfter.

I cykelverden er der meget fokus på, hvor meget cyklen vejer. Jo, det kan da give mening at få cyklen ned i vægt, men det er ingenting sammenlignet med, hvad du kan opnå hvis du smider de overskydende kilo.

Ser vi nu udelukkende på cyklen, er der flere steder du kan reducere vægten. Komponenter i kulfiber giver lavere vægt, og her kan du reducere din vægt ved at udskifte hjul, styr, frempind, sadelpind, sadel, flaskeholder m.m. Vi ser på forskellige komponenter senere i artiklen.

Aerodynamik

Aerodynamik spiller en stor rolle, når du vil cykle hurtigere. Det gælder kort og godt om at du skal reducere luftmodstanden og fylde mindre på vejen. Det kan gøres på flere måder.

Aerodynamikken er i fokus på en tri-cykel

Tri-cyklen er et godt eksempel på, hvor der er gjort alt at forbedre aerodynamikken – for både cykel og rytter.

 

Den rigtige siddestilling

Du kan forbedre din aerodynamik betragteligt ved at sidde mere foroverbøjet i bøjlerne dvs. bøje dig forover og tage fat i det nederste af styret. Det kræver nok tilvænning, og det kan være lidt hårdt i længden, men det betaler sig. Du kan eksperimentere med højden på dit styr. Jo længere ned, desto mere aerodynamisk bliver du. Check evt. kilometertallet på din cykelcomputer, når du skifter position. Du vil opleve en forskel.

Aerodynamisk beklædning

Når det kommer til tøjet, skal du sikre, din beklædning er så kropsnær som mulig, og der ikke er noget som flagrer eller hænger løst. Flere tøjproducenter har udviklet en såkaldt aero-serie med tætsiddende bib-shorts og trøje. Her kan bl.a. nævnes Trimtex, Sportful, Assos, AGU m.fl.

Cykelhjelme spiller også en rolle, når vi taler aerodynamik. Indenfor cykelhjelme findes selvfølgelig de klassiske enkeltstarts- og tri-hjelme flere aerodynamiske hjelme, hvor bl.a. Spezialized, Abus og Scott er toneangivende. Læs mere om cykelhjelme til landevej artiklen her.

 

Hjul, dæk og lejrer

Koer med det rigtige daektryk paa din racercykel

Hjulsættet er et af de steder du kan mærke forskel, når du vil opgradere din cykel. Et stift og let carbonhjulsæt med keramiske lejer kan være vejen frem.

Hjul

Hjul er ofte der, hvor langt de fleste oplever en forøgelse af farten ved optimering. Der er flere parametre at optimere indenfor, når det kommer til hjul: Lejer i hjulets nav, hjulets vægt, aerodynamik og stivhed. Kommer du fra et billigt hjulsæt, som sad på din cykel, da du købte den, kan investering i et stift letvægts carbonhjulsæt med keramiske lejer være vejen frem, hvis du gerne vil optimere på dit udstyr. Med de rette hjul, vil du mærke forskel.

Hjulsæt kan med rette købes på nettet, men undersøg markedet og find ud af hvad du har brug for. Der findes en masse gode artikler, der kan hjælpe dig med at finde hjulet der passer til dine behov.

Hvor kan du købe carbonhjulsæt på nettet?

Cykelpartner Se mere end 50 hjulsæt i carbon og aluminum – Hurtig levering
Wiggle Over 100 forskellige carbonhjulsæt – billige priser / hurtig levering


Dæk

Det rette dæktryk kan gøre din cykel mærkbar hurtigere. Cykeldækket skal have mindst mulig rullemodstand, og racerdækket er kendetegnet ved et højt dæktryk. Mange er af den tro, at jo mere luft i dækket desto bedre, men vær opmærksom på, at et alt for højt tryk kan ødelægge dækkets greb om vejen og mindske din komfort på cyklen betragteligt.

Sørg for at købe cykeldæk af høj kvalitet. Det vil du ikke fortryde. Dæktryk er angivet i Psi eller bar. Det anbefalede dæktryk finder du på siden af dit dæk.

 

Vil du have flere ideer til at køre hurtigere?

Cykelmagasinet har lavet en artikelserie med masser af viden om, hvordan du bl.a. optimerer træningen og din cykel med henblik på, at køre hurtigere.