Det er ikke tilfældigt, at NordItalien og Alperne er et af de bedste steder at cykle i Europa, hvis du vil cykle i bjerge. Læs med her hvis du er ved at planlægge din første cykelferie til bjergene i Norditalien.
Har du aldrig cyklet i bjerge – og er du ved at planlægge en ferie med familien eller en decideret cykelferie til Norditalien, så kan du finde inspiration og tips til din forberedelse i denne artikel.
Cykling i bjerge i Norditalien
Der er cirka 1400 kilometer fra Danmark til Italien. Landet er inddelt i 20 regioner, hvor de nordlige er Piemonte, Valle dÁosta, Lombaridet, Trentino-Alto Adige, Veneto, Friuli-Venezia Giulia og Emilia-Romagna.
Du vil møde områdebetegnelserne Sydtyrol og Dolomitterne, som ligger i det nordlige Italien. Dolomitterne dækker over Sydtyrol (Nord), Trentino (Syd) og Belluno (Sydøst) og det bl.a. her at du finder noget af den bedste bjergcykling på landevej og mountainbike i Italien.
Scott Addict RC 30 2022
DKK 26.999,00
Let, hurtig - den helt nyt Addict RC redesignet og mere integreret end nogensinde før. Fuldt integrerede kabler, mere aerodynamisk og klar til race ligeud, opad og nedad med god fokus på komfort. Den lette professionelle og helt nye letvægts ramme danner grundlaget for Addict RC.
Det sagt, så er hele den nordlige del af Italien så bjergrig, at du slet ikke behøves de celebre bjergpas og legendariske stigninger for at få en både scenisk og strabadserende oplevelse.
Der er fx også masser af udfordringer og højdemeter at finde ved de klassiske feriedestinationer omkring Gardasøen, Lago de Como og Maggiore.
Er det din første gang i Italien, er man selvfølgelig altid interesseret i at cykle et ”rigtigt” bjerg – og gerne et, som har været med i eksempelvis Giro d Italia.
Sådan finder du nogle fede bjerge i Norditalien
Ved du allerede, hvor I skal bo i Norditalien? I så fald er det bare at gå i gang med at undersøge området omkring, inden du tager af sted.
Læs også artiklen ‘Passo Mendola – Cykling i Dolomitterne i Italien’
Brug internettet
Der er masser af steder på nettet, hvor du kan finde inspiration og information om at cykle i bjerge. Læs mere om cykling i Dolomitterne eller find cykelruter i Lombardiet.
På cyclingcols.com finder du alt, hvad du behøves at vide om cykling i bjerge, stigningsprocenter, sværhedsgrader osv. Og det nordlige Italien er godt beskrevet. Websiden er et rigtigt godt sted at besøge, når du er i forberedelsesfasen.
Er du nysgerrig på et særligt område, og leder du efter gode stigninger kan du også – hvis du har installeret træningsappen Strava – finde inspiration. I Strava kan du gå på opdagelse i det område, du befinder dig i og lede efter segmenter og ruter.
Det fungerer godt, når du vil undersøge noget specifikt, men da der brugere der har oprettet segmenterne, kan det i nogle situationer godt blive lidt svært at regne ud, hvad der er hvad. Der ligger tit segmenter oveni i hinanden, og de hedder noget forskelligt, så det kræver lige lidt ekstra arbejde.
Når du ankommer til Norditalien
Én ting er at forberede sig godt derhjemme. Noget andet er, at opholde sig i selve området, du har forberedt dig på. Man kan godt blive overrasket over afstandene, stigninger, vejrforhold, trafik, beliggenhed og andre lokale ting, som i sidste ende kan få indflydelse på din tur.
Wahoo - ELEMNT Bolt v2 - Cykelcomputer med GPS
Wahoo Elemnt Bolt V2 er verdens mest aerodynamiske cykelcomputer. Element Bolt har en lille kompakt størrelse, men det gør den bestemt ikke mindre værd. Den nye model er spækket med fede funktioner og hundredvis af datafelter. Cykelcomputeren er kompatibel med ANT+ og meget mere.
Jeg er som regel meget opmærksom i den første del af ferien. Jeg rekognoscerer, og tager måske et par ture i bil eller opsøger gerne det lokale turistbureau eller cykeludlejningen nede på hjørnet.
De lokale har som regel en god viden om området. Det kan også anbefales at anskaffe et kort over området. Ja, vær i det hele taget opmærksom og hold evt. øje med andre motionister i lycra – hvor kommer de fra og hvor er de på vej hen?
Nogle af de mest kendte bjerge i Norditalien
- Passo Pordoi
- Passo Gavia
- Passo dello Stelvio
- Passo Monte Grappa
- Colle delle Finestre
- Passo Giau
- Passo Motirolo
Om at cykle i Italien
Italien er et cykelland. Nogle vil endda gå så langt som at påstå at racercyklen er født i Italien.
Landet har gennem flere årtier opfostret nogle af de største stjerner og lægger asfalt til nogle af de største cykelløb som Giro de Italia, Tour des Alpes, Tiirreno-Adriatico og alle endagsklassikerne i forår og efterår.
Oveni dette bugner Italien også bare af historie, smuk og varieret natur, god mad og en spændende kultur. De eneste minusser, jeg kan komme op med ved landet er, at det ligger så langt væk, og at det efterhånden er et dyrt land at opholde sig i.
Det er godt at være cykelist i Italien
Cykling er en synlig del af den Italienske kultur, og du vil opleve, at der er langt højere tolerance overfor cykelryttere i trafikken i modsætning til andre lande i Europa. Man føler sig mere sikker i trafikken i Italien, og det er vigtigt, når du cykler i bjergene.
Selvom Italien er en stolt cykelnation, er vejnettet og vejenes beskaffenhed dog lidt af en pose blandede bolsjer, og kvaliteten af vejene afhænger lidt af, hvilken region, du opholder dig i.
Du må især indstille dig på, at møde hullede og lappede veje på de store bjergpas i over 2000 meters højde, fordi det være svært for de lokale myndigheder at holde trit med at vedligeholde vejene, da vejret er hård ved vejene.
Generelt: Om at cykle i bjerge
Cykling i bjerge er noget helt særligt. Som dansker har vi ikke noget, der kommer i nærheden af cykle bjerge.
Det sagt er der masser af muligheder for at forberede sig hjemmefra. Sørg for at få nogle kilometer i benene, og træne at sidde med belastning over flere timer.
1.
Kør med de rigtige gear
Med et compact kranksæt med klingerne 50/34 og en kassette på 12/25 eller 12/27 (tænder) er din racercykel klar til at køre i bakker og bjerge. Se hvad compact kranksæt koster her
2.
Husk regnjakken
En regnjakke er selvfølge rigtig god, når det regner, men også når du skal køre ned igen, og det bliver koldt. Køb en jakke, der kan foldes sammen, du kan have i baglommen. Se forskellige regnjakker her
3.
Undgå at gå sukkerkold
Med væske i drikkedunken, energibarer og et par gel i baglommen er du sikker på ikke at gå sukkerkold undervejs. Se energiprodukter til cykelturen
4.
Husk ID og mobiltelefon
Medbring Id med navn og telefonnummer til ægtefælle/ kæreste/ familie og din mobiltelefon. Det er en god idé at kende nummeret på alarm/ ambulance.
5.
Opbevar dine ting i en sadeltaske
Med en sadeltaske kan du opbevare værktøj, ekstra slange, mobil m.m. Så du slipper for at skulle have det hele i ryglommerne. Se forskellige sadeltasker i artiklen her.
6.
Husk ekstra slange og lappegrej
Husk altid en ekstra slange eller lappegrej. Det er trist, hvis en utæt cykelsange skal ødelægge en fantastisk cykeltur. Se cykelslanger til racercykel
7.
Husk cykelpumpe
Cykelpumpen er obligatorisk, og med en minipumpe, er du dækket godt ind. Sørg for, at pumpen er let, nem at bruge og at den kan monteres på cyklen. Se forskellige minipumper
8.
Husk cykelværktøjet
Med et multi- og miniværktøj er du dækket godt ind, hvis uheldet er ude. Find et værktøj, du kan opbevare i din sadeltaske. Se forskellige mini-værktøjssæt
Brug en home trainer og bakkerne i nabolaget
Træning på home trainer kan være god forberedelse. Kører du Zwift, er en tur op ad Ventop eller Alpe de Zwift noget af det tætteste, du kan komme på et rigtigt bjerg, så brug endelig Zwift til at få noget erfaring og opbygge dine bjerg-ben.
Se mere end 20 forskellige home trainere hos cykelpartner.dk
Kom også ud i virkeligheden og prøv kræfter med bakkerne i dit lokalområde. Lav en rute med så mange højdemeter, du kan finde, og tag gerne nogle runder, så du kan få nogle højdemeter på kontoen og blive komfortabel med at cykle opad.
Har du ikke bakker i nærheden, kan du tage en dagstur til eksempelvis Silkeborg- eller Vejleområdet. Eller lignende steder, hvis du bor på Sjælland.
Bakketræning i Harzen
Der er flere cykelklubber, som arrangerer forårsture til Harzen i Tyskland. Du kan også selv booke et ophold og gå på eventyr i det kuperede område. Harzen og Brocken – som med sine næsten 1100 meter er det højeste bjerg på de kanter – er hvert år velbesøgt af mange danskere på både racercykel og mountainbike.
Læs også artiklen ‘Cykling i Harzen på racercykel’
Forberedelse handler ikke kun om at træne at cykle opad. Det er også vigtigt, at du kan cykle nedad.
Nedkørsler er nok det farligste moment, når du cykler i bjerge, og det er vigtigt, du ved at du ved, hvordan du skal håndtere hårnåle sving, ligesom du bør have viden om påklædning i bjergene.
5 gode råd til cykling i bjerge i Norditalien
1. Kør med den rigtige gearing
Jeg har flere gange kigget ned på min kassette for at se, om jeg skulle have overset et gear. Det havde jeg ikke. En god bjerggearing gør en stor forskel.
Når man taler gear, så indbefatter det klingerne foran på dit kranksæt og kassetten bagpå på dit baghjul – og her ser man så på klingernes størrelser og indbyrdes sammenspil.
På en god bjerggearing har man 50 tænder på det største tandhjul og 34 på det mindste (50 /34). Bagpå sidder enten 11 eller 12 klinger på kassetten, og tænderne bør rangere fra 12/25 eller 12/27.
2. Vær klædt på til cykling i bjergene
Vær beredt på, at vejret kan skifte i bjergene.
Når du står nede i dalen i 25 – 30 graders varme, kan det være svært at forstille sig, at du skulle få brug for en vind- og vandtætcykeljakke oppe på toppen – men det er alt for ofte tilfældet.
Spar dig selv for oplevelsen af at skulle køre nedad gennem 20 hårnålesving – frysende, gennemkold og våd. Det kan være direkte livsfarligt. Husk derfor regnjakke, evt. handsker med lange fingre eller en langærmet trøje.
Se cykel- og regnjakker hos cykelpartner.dk
Snak eventuelt med andre cykelmotionister eller de lokale om vejrforholdene på det pas, du er på vej til at bestige eller check det lokale vejr.
3. Disponér kræfterne og find dit tråd
Jeg har aldrig været god til det med at slappe af og finde en rytme i mit tråd. Jeg kaster mig hovedkulds ud i bjerget med høj puls og iver, indtil jeg 400 højdemeter senere må indse, at det ikke kommer til at gå. Først der finder jeg mit tråd. På den hårde måde.
Et langt og stejlt bjerg kræver, at du kan præstere et jævnt tråd, en kontrolleret puls og en effektiv indånding, hvor du får luften helt ned i lugerne – så dit blod iltes effektivt.
Det kan være svært at huske, men en siddestilling med en oprejst og åben overkrop er også et godt udgangspunkt for, at den gode vejrtrækning kan finde sted.
Det handler kort og godt om at disponere dine kræfter, så de rækker hele turen. Det kan godt være svært at vurdere for den helt uprøvede. Og nogle gange må man holde ind og tage et hvil. Det er også helt i orden.
Et stort bjerg som Stelvio, Gavia, Motirolo eller Monte Grappa kan tage flere timer, hvor du er er under pres og træder mange watt. Der findes flere måder at monitorere sine kræfter på.
Det kan være en god idé bruge sin cykelcomputer til at monitorere watt-tal, puls eller kadence – afhængig af, hvad du foretrækker.
Du skal nok regne med at langt det meste af opstigningen foregår siddende på cyklen. Ikke desto mindre er det godt at stå op fra tid til anden for afvekslingens skyld. Skift derfor imellem siddende og stående.
4. Tag kun det mest nødvendige med
Vægt er vigtig i bjergene. Har du noget, du kan undvære på cykelturen, så lad det blive hjemme. Med det mener jeg, at du kun skal slæbe det mest nødvendige med til toppen af bjerget. Unødig vægt kan sænke din hastighed i sammenhæng med den energi i watt, du er i stand til at træde.
Bare rolig det kommer helt af sig selv. Når man sidder midt på bjerget og er presset, så bliver hjernen kreativ.
Det er ikke unormalt, at man gør et ihærdigt forsøg på at smide nogle ekstra kilo forud for en cykelferie til Italien. Hvis du kan, er vægt helt klart et sted at optimere.
5. Sørg for mad og drikke i bjerge
Det kan komme bag på mange, hvor meget energi man bruger i sadlen, når man cykler i bjergene. Det lange seje træk dræner din krop for væske og glykogen. Sørg derfor for at spise og drikke rigeligt, før du tager af sted.
Alt du skal bruge til din træning. High5 Enduro Pack indeholder alt du skal bruge til, at få det maksimale ud af din træning. Du får alt fra energibar, tabs, gel og flaske. Alt sammen energi til din cykel- eller løbetur.
Personligt tager jeg altid 2 flasker med på de lange ture, og medbringer gerne 3 – 4 energi gels og en energibar.
6. Husk cykellygterne
På vej op på de store pas som fx Passo Stelvio og Passo Gavia i området omkring Bormio, er der en hel del tunneller. Det er en god idé at medbringe en hi-vis vindvest, forlygte og især en baglygte.
Vejene er smalle i tunnellerne og bilernes udsyn er begrænset – det er meget vigtigt, at du er synlig. Det gælder både på vej op, men især også på vej ned af bjerget.
Se hvad forlygter og lygtesæt kost her