Får du ondt i numsen når du cykler?

Cykelrytter der har ondt bagi når han cyklerFår du ondt i numsen når du cykler? Det kan der være mange grunde til. Denne artikel belyser de mest kendte årsager til, at du kan få ondt bag i.

I denne artikel skal vi se på:

Mellemkødet og de nedre regioner er nogle af de dele af kroppen, som er allermest belastet under cykling. Ømhed, sår og betændelsestilstand som følge af cykling er en alvorlig ting. En forkert indstilling af din saddel eller de forkerte cykelbukser, kan ødelægge din sæson. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom og tager det i opløbet.

Må det slet ikke gøre ondt, når man cykler?

Jo. De første cykelture på sæsonen kan godt gøre ondt – også selvom du har cyklet hometrainer eller kørt mtb hele vinteren. Men det skal gerne gå over med tiden, og bliver det ved, bør du undersøge om din sadel er indstillet korrekt eller overveje at få et Bikefit, hvor cyklen bliver indstillet til din krop og fysik. Måske skal lægen ind over, hvis det står galt til.

Cykelbukserne er vigtige

Det er vigtigt, at du har nogle ordentlige cykelbukser. Bukserne skal sidde ordentligt, og indlægget skal være af god kvalitet. Skal du køre længere ture – dvs. mere end 20 kilometer, bør du anskaffe dig nogle cykelbukser med en pude. Og husk, at du skal ikke have underbukser på under dine cykelbukser. Det er no go!

Billede af Cykelbukser

Se over 30 cykelbukser med pude her

Puden yder komfort, muskelstøtte og afleder fugt. En god pude er lavet af noget særligt materiale, som tilpasser sig din fysisk. Materialet er oftest antibakterielt og lavet i flere lag, som gør puden ergonomisk og åndbar.

Husk at hygiejnen skal være i top. Du skal vaske dine cykelbukser, hver gang du har været ude at cykle, så bakterierne ikke spreder sig omkring puden.

Husk at vaske dine cykelbukser

Vaskemiddel til sportstøj

Kløe og ømhed bagi kan skyldes dårlig hygiejne i puden i cykelbukserne. Det er med andre ord uhyre vigtigt, at puden i dine cykelbukser er ren og holdes bakteriefri.

Vask dine cykelbukser, når du har været ude at cykle. Du kan købe rensemiddel, som giver en effektiv desinfektion, så dine cykelbukser bliver rene og bakteriefri.

Sådan holder du dine cykelbukser rene

Brug buksefedt når det gør ondt

BuksefedtMange bruger buksefedt. Buksefedt kan reducere friktion og holde din hud køligere. Det forhindrer inflammation, og så har buksefedt antibakterielle egenskaber.

Det er forskelligt, hvordan nogen bruger det. Buksefedt bruges som regel før hver træningstur. Nogen vælger at smøre både puden i bukserne og understellet ind i fedt, mens andre kun smører selve puden ind.

Sørg for at finde noget buksefedt, som du kan vaske ud, og som ikke ødelægger dine dyre cykelbukser.

Her koster buksefedt omkring 100 kroner

Hvis det klør i de ædlere dele

Klør det i testiklerne? Prøv klunkevoks – til beskyttelse af klunkerne. Voksen er udviklet til de ædlere dele, og er det perfekte smøremiddel til dig, der bruger tætsiddende cykelbukser. Klunkevoks er et naturligt og utroligt blødgørende smøremiddel til testiklerne.

Se hvad klunkevoks og se hvad det koster
Billede af klunkevoks

Creme til efter cykelturen

Billede af creme til efter cyklingEn del bruger også en creme til at påsmøre efter cykelturen er forbi. Cremen bruges, når du har været i bad, og den kan vedligeholde huden og mindske risikoen for overbelastning af huden i lysken. Cremen er også velegnet til dig, som allerede har fået ondt.

Creme og gel fås til ca. 200 kroner her

Cykelsadel og indstilling af den

Har du den rigtige sadel, og sidder den rigtigt? Kører du med en sadel som ikke er dimensioneret til dig, kan det give ømhed i både testikler, baller eller mellemkød. Det gælder om at få den rigtige bredde på din cykelsadel, så sadlen skal også være komfortabel og af god kvalitet. Læs mere i artiklen ‘Find den rigtige cykelsadel’ her.

sadel til racercykel

Har du den rigtige sadel med den korrekte indstilling, kan du undgå ømhed og smerter bagi.

 

Indstilling af højde og vinkel på din cykelsadel

En af de hyppigste årsager til ømhed og sår bagi, er at din sadel er justeret forkert. Hvis din sadel sidder for højt, glider du frem og tilbage på den. Det slider på din bagdelen. Din sadel skal sidde, så knæet er let bøjet, når du sidder på cyklen, og pedalen er i bund.

Mange har tendens til at sætte sadlen højere, end den egentlig bør sidde. Der findes flere forskellige tips til, hvordan du kan finde den rigtige sadelhøjde. Vi vil ikke gå i detaljer med dette i denne artikel.

Justering af sadelvinkel

Mange mener, at sadlen skal være i vatter. Det er også fint – hvis det fungerer for dig. Men oplever du ømhed og gene, kan du med fordel prøve at justere sadlens vinkel i nedadgående retning. Her er det igen individuelt, og du bør undersøge, hvad der er den bedste stilling for dig. Brug et vaterpas og prøv dig frem. Du kan hurtigt mærke, når det ikke fungerer.

Generelt omkring sadelhøjde og vinkel, så tag noget let værktøj med næste gang, du skal ud at cykle og prøv dig frem, indtil du finder en indstilling, som passer til dig. Vær opmærksom på, at du sidder stabilt og komfortabelt.

Belastning og siddestilling

Ømhed bagi kan også skyldes, at du starter for hårdt ud og belaster understellet under træning. Et godt råd er derfor, at du starter din sæson ud stille og roligt med små ture i stedet for de lange. Derefter skal du gradvist skrue op for intensiteten.

Husk at variere din siddestilling, og skift mellem stående og siddende stilling, når du kører. Er du tilbøjelig til at sidde i den samme stilling på sadlen, belaster du de samme områder i de nedre regioner.

Det er derfor en god idé at variere din siddestilling for og bag på din sadel. Så sikrer du, at blodet kan strømme rundt til alle de ømme punkter.

Tips til at finde den rigtige cykelsadel