Mtb dæk til landevej – De bedste til vej og asfalt

Mtb dæk til landevej – De bedste til vej og asfalt
4 votes, 3.50 avg. rating (77% score)

Mountainbikedæk til landevej og asfaltEr du træt af de tunge larmende mtbdæk, når du kører på veje og asfalt? Kunne du tænke dig at gøre mountainbiken hurtigere og mere komfortabel at køre på på landevejen? I denne artikel kan du finde inspiration til forskellige mountainbikedæk til landevejen.

Vi ser på:

Mountainbikedæk til brug på asfalt kan være lidt af en gråzone. Nogen vælger mtb-dæk uden meget mønster, mens andre foretrækker et gravel- eller crossdæk. En tredje gruppe vælger mere brede touring-dæk. Under alle omstændigheder handler dit valg af dæk om, at du overvejer, hvad du skal bruge det til: Kører du udelukkende landevej eller mixer du med ture på grus- og skovveje?

Slick eller semi slick?

Når det kommer til mtb -dæk til landevej, så har vi valgt at dele dækkene i to lejre:

  1. Slick-dæk til dig som udelukkende skal bruge din mountainbike til at køre på landevej
  2. Semi slick-dæk til dig, som både kører på landevej og bruger din mountainbike i skoven en gang i mellem.

Slick

Et dæk som er slick er kendetegnet ved, at det ikke har et særligt kraftigt mønster. Dækket er glat eller ‘slick’ som det hedder på engelsk, og det er velegnet til dig, som bare ønsker et hurtigt dæk til asfalten, hvor stabilitet, komfort og styregenskaberne er på plads. Slick dæk fås både som folde- og kanttrådsdæk.

Eksempler på slick dæk:

Se flere dæk velegnet til asfalt hos Cykelpartner.dk

Semi slick

Et dæk med betegnelsen semi-slick kendetegnes ved, at det har et fladt mønster i midten af dækket, der giver dig lav rullemodstand på asfalt og så har det knupper i siden, som giver et godt greb i skovbunden, så du bevarer stabilitet og gode styreegenskaber. I forhold til det regulære mountainbikedæk er dette dæk semi-glat eller ‘semi slick’, som det hedder.

Eksempler på semi slick dæk:

Punkteringsbeskyttelse

Du ønsker at gå efter et dæk med punkteringsbeskyttelse. Der findes ingen garantier, men flere dækproducenter har faktisk udviklet dæk, som er rigtigt gode til at modstå punkteringer. Schwalbe kører bl.a. med deres SmartGuard og GreenGuard punkteringsbeskyttelse. Check beskrivelsen af dækkets punkteringsbeskyttelse, før du køber det.

Punkteringsbeskyttelse handler også om, at du pumper dit dæk til det angivne lufttryk. Pumper du det for hårdt, kan det skade dækket og skabe revner og ujævnheder. Pumper du det derimod for lavt, er der risiko for, at sten og lignende kan sætte sig fast i dækket og til sidst skabe et hul. Check derfor det angivne minimum og maksimum lufttryk i Bar eller Psi på siden af dække, når du skal montere det.

Foldedæk vs. kanttrådsdæk

I din søgen efter dæk til din mountainbike vil du sikkert falde over to typer dæk: Folde- og kanttrådsdæk.

Foldedækket er kendetegnet ved sin lave vægt, smidighed og så er det nemt at montere. Dækket er fold-bart så man kan have det i lommen. Foldedæk har også en tråd, men den er lavet af fibre, som er mere elastiske og stærke. Punkteringsbeskyttelsen er ikke altid lige så god som kanttrådsdækket. En ulempe kan være, at når dækket er så smidigt kræver det teknik, at få nogle dæk til at sidde helt lige på fælgen.

Kanttrådsdæk er mest kendt fra citybikes og almindelige cykler. Dækket har sit navn pga. tråden der er placeret i dækkanten og som vender nedad mod fælgen og holder hjulet på plads. Det skaber stabilitet på vejen. Tråden i dækket kan være af varierende kvalitet. Dækket er ofte lavet i en tykkere gummi, hvilket øger punkteringsbeskyttelsen betragteligt. Vægten derimod er sjældent noget at skrive hjem om, men  det er prisen derimod i sammenligning med foldedækket. En ulempe kan være, at dækket kan være lidt svært at montere.  

Bredde, størrelse og rullemodstand

Målet være at finde et dæk, som dels passer til din cykels geometri, dels har lav vindmodstand, komfort og gode køregenskaber. Et smalt dæk på 25 mm på en mountainbike er skam en teknisk mulighed, men mange vælger dækbredde fra 28 mm og opefter til mountainbikes til eksempelvis pendling.

Når det kommer til fart og ydeevne, troede man tidligere, at smalle dæk med et højt dæktryk var det bedste, da det gav et aerodynamik og kun lidt kontakt med underlaget – dvs. lav rullemodstand. I følge artiklen her har det senere vist sig, at rullemodstand skal ses i forhold til rytterens vægt og den deformation der sker i dækket, når der cykles. Kobler man det med et passende dæktryk kan man opnå, at det ikke koster på rullemodstand – samtidig med, at du bevarer komfort og vejgreb.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at du må gå ned på aerodynamik og vægten ved et bredere dæk. Går du op i vægt, kan du minimere den ved eksempelvis at køre med latex cykelslanger, som både vejer mindre og som er mere komfortable.

Vil du vide mere om rullemodstand, så har Cykelportalen har skrevet en uddybende artikel om cykeldæk og rullemodstand.

Hvilket dæk passer til dit hjul?

Før du køber et asfalt-dæk til din mountainbike, skal du lige undersøge din hjulstørrelse. Kører du 26, 27,5 eller 29 tommer? Læs mere om at finde den rigtige dækstørrelse i artiklen her. Vær også opmærksom på, at når du vælger et dæk, så skal bredden på dine fælge være kompatibel med dit nye dæk.