Silkeborg Sti- og sporbyggerlaug

Silkeborg Sti- og sporbyggerlaug
3 votes, 4.33 avg. rating (81% score)

silkeborg-sporbyggelaugDer sker meget for mountainbikesporten i Silkeborg i disse dage. Cykelmotion Online har sat formand for det nye Silkeborg Sti- og sporbyggerlaug – Erik Skovgaard Knudsen – i stævne for at høre om den nye sløjfe i Nordskoven og fremtiden for Silkeborg som Danmarks foretrukne mountainbike-mekka.

Om den nye “Røde sløjfe” i Nordskoven

– Sløjfen er egentlig et resultat af motorvejsbyggeriet, indleder Erik Skovgaard Knudsen. Da der er lovmæssige krav om en ”stille zone” langs motorvejsbroen, for at skovens dyr kan vandre uforstyrret under den, har Naturstyrelsen sørget for at søge penge til omlægning af den oprindelige mountainbikerute. At miste noget, er ikke altid så skidt – her var der en chance for at få noget federe.

– Ruten er lidt kortere end før. Vi lagde ud med et udspil, der var noget længere og kunne føre videre over i endnu en oplægning af ruten videre rundt på sporet, men det var der ikke tid eller økonomi til det i denne omgang. Silkeborg Sti- og sporbyggerlaug var faktisk ikke dannet, da vi lagde det nye forløb og Naturstyrelsen begyndte anlægsarbejdet, men vi havde gjort os nogen tanker om at styrke organisationen, så samarbejdet med Naturstyrelsen kunne styrkes.

kort

Den nye “Røde sløjfe” løber i den østlige del af Nordskoven, og der er gode tilkørselsforhold til området. Området er markeret med gul på biledet.

Mountainbikeruten i Nordskoven som en del af ”De ti spir”

Selve Mountainbikeruten i Nordskoven har jo efterhånden nogle år på bagen. Det blev tænkt og etableret i et samarbejde mellem DGI, Naturstyrelsen og byens lokale klubber og slået op, som et af Danmark bedste spor: Et af “De 10 Spir”. Men Nordskoven er svær at bygge spor i, fordi der er store områder, med tykke muldlag. Hvad der oprindeligt var tanken om et “naturligt” spor, uden for meget grus og anlægsarbejde, blev lige så stille til et meget mudret spor, efter hånden som antallet af mountainbikere steg og efter at anlægsmidlerne løb ud.

Ifølge Erik Skovgaard Knudsen har vedligeholdelse har ligget hos en lille gruppe, bestående af folk fra Sejs-Svejbæk IF og MTBK Silkeborg. De har arbejdet hårdt, bare for at holde dele af sporet nogenlunde i orden, men har ikke haft nogen økonomi at gøre med.

Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug ser dagens lys

Der blev afholdt stiftende generalforsamling den 14. december 2014. Tanken bag lauget er, at invitere til et åbent samarbejde omkring mountainbikesporene, for at få flere frivillige med, men også flere beslutningstagere og interessenter, til at engagere sig. Mountainbikeklubberne har til formål at dyrke sporten, mens sporlauget er dedikeret arbejdet med sporene, men det er selvfølgelig naturligt, at det er mange af de samme, som der kører i klubberne der engagerer sig.

sssl-mtb

Byggeriet af den “Røde Sløjfe” på mountainbikesporet i Nordskoven er bygget af udelukkende frivillige

Sporbyggerlauget har fokus på motivation og kommunikation i forhold til de frivillige og fokus på samarbejde og projektudvikling i forhold til samarbejdspartnere – ikke mindst Naturstyrelsen, som gerne vil have en troværdig samarbejdspartner, der investerer den nødvendige tid, energi og forståelse i samarbejdet. Strategien for SSSL er at tilbyde al vores engagement, arbejdskraft og viden, frem for at kræve noget af andre. Hvis vores idéer er gode nok, skal de nok følge med.

Én af hensigterne bag sporbyggerlauget er at betragte mountainbikespor som mere end noget mountainbikere bruger. ”Vi har en idé om, at hvos vi anlægger spor af høj kvalitet, vil det medføre langt bedre forhold for skovens dyr og fauna og kan gavne biodiversiteten, fordi presset lettes fra andre områder. Vi vil derfor meget gerne i dialog med forvaltere og beskyttere, for at få deres viden med. Vi er eksperter på MTB-spor, mens andre er det på biologi og skovdrift, så der er brug for at vi samarbejder.

uphill-mtb-silkeborg

Anlægning af sporet i Nordskoven. Sporbyggerlauget er dedikeret til arbejdet med sporene, men mange er også engageret i mountainbike-klubberne i og omkring Silkeborg.

Lige nu er der ca. 350 medlemmer. Man melder sig ind i foreningen ved at anmode om medlemskab af Facebookgruppen “Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug”. Man er ikke forpligtet til noget, men vi håber at vi virker så rare, at man får lyst til at komme og hjælpe.

Meld dig ind i Silkeborg Sti- og Sporbyggerlaug her

Silkeborg som Danmarks mountainbike-mekka

Ifølge Erik Skovgaard Knudsen er det gået op for alle, at mountainbike er kommet til Silkeborg for at blive, og antallet af mountainbikere i skovene omkring byen taler sit klare sprog. Det er ligeledes et faktum, at mountainbikere er den største brugergruppe i vores skove.

Det kræver tilpasning – både politisk og af faciliteterne. Det tager tid, men vi er i rigtig god dialog, så det skal nok lykkes. Mountainbikere skal være rigtig gode til at sætte sig i andre brugeres sted og skal være klar til at forklare deres kærlighed til naturen og sporten, så andre forstår det. Det stiller store krav til at stoppe op og tage snakken, hvis man kommer til at overraske eller forskrække nogen.

Færdsel i skoven kræver opmærksomhed og ansvarlighed

Erik Skovgaard Knudsen fortæller, at han havde en snak med et ældre ægtepar, der var af den opfattelse, at mountainbikere ikke nød naturen over hovedet, og at vi ikke ser andet end 5 meter frem foran os. Hun blev lidt overrasket, da det gik op for hende, hvor godt jeg kender skovene og jeg kunne fortælle, at jeg kunne nå at opleve alle Silkeborgs fantastiske skove på en lørdag og se 10 gange flere rådyr end hende, når hun går en tur. Tænk at komme ud over begrænsningen ved at kunne bevæge sig 5 km væk fra sin bopæl eller bil.

Her er mountainbiking jo en revolution for naturoplevelsen, og vi får mange flere ud i skoven og dyrke motion. Netop mødet mellem brugerne er noget af det vi i SSSL vil have fokus på, når vi i fremtiden anlægger spor.

Interview med Erik Skovgaard Knudsen er foretaget i januar 2015.