Rengøring og justering af racercykel – Se de gode tips her

Rengøring og justering af racercykel – Se de gode tips her
11 votes, 4.00 avg. rating (81% score)

rgbikHar din racercykel holdt stille hele sæsonen? Eller har du kørt meget i snavs, salt og sne henover vintermånederne? Så bør den få en grundig rengøring inden sæsonen for alvor går i gang. I denne artikel skal vi kigge lidt på rengøring af din racercykel.

Når du rengør og vedligeholder din cykel, holder den længere. Det kan faktisk være ganske hyggeligt at klargøre sin cykel til sæsonen, og de fleste vedligeholdelsesopgaver kræver ikke nogen cykelmekaniker-uddannelse. I de fleste tilfælde kan du nøjes med en vask, tørring, smørring, justering og efterspænding.

Vask af din racercykel

rengorring-cykelDu kan få et komplet rengøringssæt til din cykel med alt, hvad du behøver. Muc-Off Ultimate Bicycle Kit. Når du vasker en cykel, skal det foregå med en spand med lunken vand og en børste, samt gerne en vandslange med blød stråle. Husk: En højtryksrenser er ikke velegnet til at vaske sin cykel med!

Du skal bruge:


Denne video viser en trin-for-trin guide til hvordan, du vasker din cykel

Start med at skylle cyklen med vandslangen, så du får løsnet snavs og indtørrede jord. Herefter tager du en spand med lunkent vand og sæbe, og vasker cyklen oppe fra og ned. Undgå at børsten kommer i kontakt med din kæde, da du så ellers risikerer at trække beskidt kædeolie med rundt på de andre dele samt i børsten. Afslut med at skylle efter med rent vand fra vandslangen.

Forskellige rengøringsmidler til rensning af cyklen

Rensning af kæden

Her anbefaler vi at du investerer i en kæderenser. Afhængig af hvor meget du bruger din cykel, og i hvilket vejr og terræn du begår dig i, så kommer du til at skal rense din kæde for gammelt olie og skidt, og det gøres altså nemmest med en kæderenser. Kæderensere kan fås til omkring 100 kroner. Se et eksempel her.

Hvis din kæde er meget beskidt og helt stiv, så kan det være nødvendigt at afmontere den helt, og eventuelt ligge den i blød i rensebenzin, petroleum eller en kæderens. Efterfølgende skal du blot sørge for at tørre den helt og smøre den godt op i alle led. Et godt tip er at blæse den ren med en kompressor, og skal den være helt perfekt, kan du koge den i palmin; så er du helt sikker på, at der ikke er fugt tilbage og at alle led er smurt.

Smørring af cyklen

Alle roterende/bevægelige dele skal i princippet smørres, men i de fleste tilfælde kan du nøjes med at smøre kæde, bremseklo, støttefod etc. Vi anbefaler dog at man hver 2.-3. år får smurt nav, krank og styrfittings (Dette kan evt. gøres hos en cykelhandler).

Firmaet Muc-Off har lavet et godt allround smøremiddel. Dette kan bruges til alle bevægelige dele på din cykel, dog ikke kæden.

Til din kæde findes der fleres type af kædeolie og smøremidler. Kort sagt findes der 3 slags; våd, tør og voks baserede produkter. Til hverdagscykler anbefales det at bruge våd kædeolie om vinteren, og tør kædeolie om sommeren.

Hvis du cykler mange kilometer og gerne vil smøre oftere, kan du bruge en voksbaseret som for eksempel Squirt, som laver et fint beskyttelseslag om din kæde og holder den ren. Fordelen er at du ikke får en kæde der er fedtet ind i olie, og dermed samler skidt og snavs, ulempen kan være at sådan en voksbehandling kun holder en 2-300 kilometer.

Justering af gear og lignende

Når nu du er i gang med at klargøre din cykel, så er det oplagt at få lavet diverse justeringer. Det kan være justering af sadel og styr, eller bremser og gear. Justering af bremser, styr, sadel etc. er forholdsvis lige til. I de fleste tilfælde kan du nøjes med en unbrako nøgle i størrelse 4,5 og 6.

Justering af udvendige gear kan være lidt mere problematisk, hvis man ikke har prøvet det før. Her er en video der viser hvordan du gør det selv, hvis du har mod på det. I værste fald, må du forbi cykelhandleren, og det vil sjældent tage en professionel mere end 15 minutter at justere.

Efterspænding
Nu er din cykel næsten forårsklar. Det sidste vi mangler er at efterspænde alle bolte og møtrikker.

Her er en liste over det værktøj du skal bruge, og det er heldigvis noget de fleste har i deres værktøjskasse.

  • Torx 20 og 25
  • Unbrako 4, 5 og 6 mm
  • Fastnøgle 8, 10 og 15 mm (evt. en svensknøgle)
  • Stjerneskruetrækker (PH2)

Nu gælder det bare om at gå cyklen igennem fra en ende af, og tjekke at alle bolte og møtrikker er spændt ordentligt. Her skal du dog passe på med, at du ikke overspænder. Er der nogle bolte du har haft helt af, kan du med fordel give dem lidt fedt. Check Finish Line Teflon fedt til smøring af lejer og komponenter her.

Lær hvordan du selv vedligeholder din cykel

Cykelentusiasten Per Henrik Brask – som står bag en række populære bøger om cykling – giver i sin nye bog alle sine bedste råd og teknikker til, hvordan du selv kan reparere og vedligeholde din egen cykel.

Med denne bog har du et godt opslagsværk, når din cykel kræver vedligeholdelse – uanset, om det er en racercykel, mountainbike eller din hverdagscykel. Med bogen kan du lære, hvordan du selv kan foretage de mest grundlæggende reparationer og spare besøget hos cykelhandleren.

cykelbog-cykelreperation

Cykelreparation – Hvordan jeg reparerer og vedligeholder min cykel
Af Per Henrik Brask
Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busk
192 sider, hardback med farvebilleder

Køb bogen ‘Cykelreperation’ af Per Henrik Brask her