Får du ondt i knæet, når du cykler?

Får du ondt i knæet, når du cykler?
8 votes, 4.12 avg. rating (82% score)

Ondt i knæet og knæproblemer kan være meget generende, ødelægge en hel cykelsæson eller give varige mén. I denne artikel skal vi se vi på nogle af de hyppigste årsager til ømme knæ eller smerter omkring knæene, når du cykler.

Jeg vil indledningsvis slå fast, at dette kun er en liste med nogle af de årsager, der kan være til, at du får ondt i knæet. Knæskader opstår ofte også ved overbelastning og skal selvfølgelig tilses og behandles af læger, kiropraktorer, fysioterapeuter og lign. Er du i tvivl om, hvorvidt dine smerter i knæet skyldes overbelastning, bør du kontakte din læge.

1. Kører du med for høj eller lav kadence?

Bjarne Riis var kendt for at køre på den ’store klinge’, og vi husker ham alle træde igennem i de store bjerge. Det kræver muskelmasse, teknik og træning at efterligne Bjarnes kørestil. Man kan også spørge: “Kører du i et højt eller lavt gear, og føles det komfortabelt?”
Din ømhed i dine knæ kan skyldes, at du cykler i for tunge gear og din fysiske formåen ikke kan følge med. Kør derfor i et lavere gear og med en højere kadence.

Hvis du træder mellem 80-90 omdrejninger per minut, begrænser du belastningen af dine knæ. Du kan tjekke antallet af omdrejninger per minut – din kadence – enten ved at tælle pedalomdrejninger eller med en cykelcomputer, der har en kadencemåler.

En cykelcomputer som denne med GPS er også et genialt træningsværktøj til at opbygge din form og monitorere din udvikling på cyklen. Læs mere om cykelcomputere med GPS og kadencemåler

2. Holder du dine knæ varme?

knaevarmerTro det eller ej, kolde knæ kan gøre ondt, og det er jo egentlig logisk nok, da knæene er meget udsat for vind, kulde og regn. Du mister meget kropsvarme gennem dine knæ, og det er mere alvorligt end, man tror. Også når de er gemt bag et par tynde cykelbukser.

Alt for mange starter sæsonen ud i korte bukser eller kører ikke med nogle ordentlige varme vinterbukser. Køb enten nogle nogle ”knæ” eller “løse ben”, du kan trække ud over dine ben, så du kan beskytte dine knæ for kulde og luft.

Knæ og løse ben er meget behagelige at have på. Der er  silikone rip i top og bund, så de bliver siddende. Se prisen på Knæene fra GripGrab.

Husk, at det er vigtigt, at dine knæ eller benvarmere ikke er så tykke, at de strammer om benene eller ødelægger dit tråd.

3. Er dine pedaler og klamper indstillet rigtigt?

Det her er et sted, du kan mærke forskel, hvis du foretager nogle enkelte justeringer, Sørg for at dine klik-pedaler er indstillet rigtigt i forhold til dine klamper på cykelskoene. Hvis du har problemer med knæene, så kan det skyldes, at klamperne holder din fod i en forkert position.

Det er meget vigtigt, at din postion er indstillet rigtigt, så foden har den position, hvor knæet er mindst belastet.

Læs mere om valg af cykelpedaler og klamper i artiklen her

4. Er din pedalarm lang nok?

En for kort eller lang pedalarm kan sagtens skyldes, at dit knæ udsættes for uhensigtsmæssig belastning og vrid. I artiklen her kan du læse mere om længden på pedalarmen, men hovedreglen er at kigge på din skridtlængde. Følgende kan hjælpe dig til valg af den rigtige pedalarm.

Mål din skridtlængde

  • Under 69 cm = 165 mm pedalarm
  • Mellem 70 og 82 cm = 170 mm pedalarm
  • Mellem 83 og 86 cm = 172,5 mm pedalarm
  • Længere end 86 cm = 175 mm pedalarm

5. Saddelhøjde og sadlens position

Een af de hyppigste årsager til smerter i knæet skyldes, at din saddel sidder for højt eller positionen er skidt. Hvis din sadel sidder for højt, glider du frem og tilbage på den og det slider på din bagdel. Din sadel skal sidde, så knæet er let bøjet, når du sidder på cyklen, og pedalen er i bund. Der findes flere forskellige tips til, hvordan du kan finde den rigtige sadelhøjde.

Indstilling af sadlens vinkel

saddelhojdeMange mener, at sadlen skal være i vatter. Prøv det. Men oplever du stadig ømhed og gene, kan du med fordel prøve at justere sadlens vinkel i nedadgående retning. Her er det igen individuelt, og du bør undersøge, hvad der er den bedste stilling for dig.

Har du ikke en ordentlig cykelsadel, så se mere end 50 forskellige cykelsadler hos Cykelpartner her

Tag noget værktøj med, næste gang, du skal ud at cykle og prøv dig frem, indtil du finder en indstilling, som passer til dig.

Er din cykel indstillet korrekt?

Fortsætter smerterne i knæet, bør du undersøge om der er nogle grundlæggende ting galt med indstillingen af din cykel. Mange vælger at få ”bike fittet” deres cykel, så den bl.a. tilpasses din højde og størrelse. Det er en god investering, men den koster lidt. Prisen ligger mellem 1500-3000 kr.

Læs mere om bike fitting i artiklen her